Nieuwe reclame

Reclame is erg veranderd door de jaren heen. Lang geleden was reclame alleen te vinden op straat. Op gevels schreven verkopers wat ze in huis hadden, of ze riepen het gewoon om. Vaak was het ook niet ver van de winkel te vinden, hooguit op een muur ergens een paar straten of heel misschien zelfs een paar wijken verderop. 

Uitvinding drukpers

Een erg belangrijke uitvinding is de drukpers geweest. Ineens werd het hierdoor (misschien nog niet onmiddellijk) mogelijk om dingen betaalbaar op papier te laten zetten. Dit werd volop gebruikt voor het verspreiden van religieuze boodschappen en heeft een grote bijdrage geleverd aan de reformatie en de splitsing van de kerk in protestant en katholiek. Maar ook voor reclame kan dit natuurlijk goed gebruikt worden. Denk hierbij aan posters die je kan gaan plakken, maar ook aan tijdschriften die gemaakt werden (hoewel tijdschriften pas in de 19e eeuw populair werden), of kranten waar je allerlei reclame in kan zetten. Sprekend voorbeeld hiervan is in het boek Lijmen/het Been van Elsschot het Wereldtijdschrift, wat een tijdschrift is dat exclusief wordt gebruikt voor het publiceren van teksten waar bedrijven voor hebben betaald (en in dat boek vaak te veel hebben betaald). Nu is dit fictie, maar het Wereldtijdschrift is wel degelijk geïnspireerd op een tijdschrift waar de auteur zelf voor heeft gewerkt.

Telecommunicatie

Ook revolutionair waren de TV en de radio. Deze konden ineens een veel groter publiek bereiken dan met welke technologie daarvoor dan ook. Hierdoor kwam er een heel nieuw platform voor reclame dat ook op een hele andere manier werkte. Ineens was de reclame met vooraf opgenomen geluid en bewegend beeld, wat dus ruimte gaf voor hele andere technieken dan daarvoor werden gebruikt in kranten en tijdschriften en dergelijke.

Internet

Nog belangrijk is de uitvinding van het internet geweest. Met de komst van internet kwam er ook online marketing delft. Op internet zitten dagelijks enkele miljarden mensen en je kan hier zeer gericht reclame maken. Door de vele mogelijkheden die het internet biedt is online marketing vaak veel makkelijker erg effectief dan reclame in het echt, hoewel dat natuurlijk wel een beetje per situatie zal verschillen. Maar bijvoorbeeld een internationale seo strategie kan ervoor zorgen dat een website veel makkelijker gevonden worden kan en op die manier dus vele malen vaker bezocht zal worden. Dit maar ook de algoritmes van bijvoorbeeld Google en Facebook zorgen voor veel reclame inkomsten online.